Jakým přínosem je značka zaměstnavatele?

22. 11. 2016 | Zdeněk Blažek

Značky jsou v dnešní době fenomén, o kterém se mluví téměř nepřetržitě. Světové společnosti na rozvoj svých značek vynakládají miliardy korun s klasickým cílem zaujmout, oslovit, přesvědčit a prodat své výrobky nebo služby. Ale co lidi? Zaměstnanci? Jak značku vnímají při hledání vysněné práce? A proč je “Employer Branding” tak trendy?

Employer Branding je dnes především o budování značky a šíření dobrého jména společnosti autentickým způsobem tak, aby se společnost stala atraktivním a preferovaným zaměstnavatelem.

Budování silné značky a s tím spojené firemní image je dnes jedním z nejdůležitějších marketingových cílů většiny uvědomělých společností a měla by se mu ve firmě věnovat maximální a dlouhodobá pozornost. Není to jen otázka marketingu nebo části firemní strategie, kterou nikdo nezná. Tam, kde chybí značka a vhodná strategie na její vybudování a rozvoj, je jen malá šance na úspěch pro celou společnost. Tu přece tvoří lidé. Bylo to tak vždy, ale málokdo si to uvědomoval. Doba se ale rapidně změnila. Už není nedostatek práce, ale nedostatek zkušených a “dobrých” lidí, kteří svoji práci umí a navíc sami chtějí!

Vzhledem k důležitosti dané problematiky je pro firmu klíčové správně rozhodnout o zvolené strategii s cílem nalézt optimální strategii ve vztahu k budování silné značky a vytvoření sexy image společnosti, která dokáže oslovit a zaujmout. Pro každou firmu (nejen v České republice) je budování správné image značky a hodnoty značky zaměstnavatele jednou ze základních strategií, jak vytvářet chtěné povědomí o své značce, přičemž pozitivní reference je nejlepší metodou, jak tohoto cíle dosáhnout. Povědomí o značce znamená, že oslovení spotřebitelé poznávají a pamatují si konkrétní značku ve chvíli nákupního rozhodování. Proč by tedy tato brandingová strategie nemohla účinně fungovat i při aktivním náboru nových zaměstnanců?

Smysluplné povědomí o značce a její hodnotě jsou pro úspěch tedy naprosto nutné. Obecně se toto povědomí pro firmu stává konkurenční výhodou, kterou lze úspěšně využít nejen na domácím trhu, ale i na trhu při působení globální konkurence. Přetahování lidí jede na plné obrátky.

Obecně známý je fakt, že úspěšná společnost si svoji značku hýčká a investuje do ní potřebnou část peněz ze svého “marketingového” HR rozpočtu.
 Silné jméno značky přitahuje odhodlanné zaměstnance, kteří se mohou snadno stát ambasadory značky s přirozenou loajalitou. Nelze tedy podceňovat ani referenční marketing, který může být skvělou nadstavbou v rámci celé strategie. V pozici správně budované značky zaměstnavatele jsou nejtrvalejšími atributy značky zavedený systém hodnot, kulturní hodnota a osobitost. Vše uvedené tvoří podstatu značky zaměstnavatele.

Budování značky a firemní kultury je pro firmu velmi důležité a z hlediska strategie společnosti i poměrně zásadní téma, které je třeba pozorně diskutovat. Jedině kvalitní a chtěná image buduje silnou a stabilní značku zaměstnavetele. Významné nedostatky v komunikační strategii budování značky zaměstnavatele jsou evidentní zejména, když přijde řeč na povědomí vs. diferenciace. Většina společností se v rámci svých employer-brandingových strategií snaží pouze zvýšit povědomí o vlastní značce, ale jen velmi málo z nich toho využívá také k tomu, aby se výrazně odlišila od své konkurence. Samotné povědomí o značce přitom k zaujetí budoucích zaměstnanců už zdaleka nestačí.

V zaměstnancích se snaží vypěstovat věrnost ke značce a produktům a účinně tak podpořit vytváření přidané hodnoty společnosti. Z hlediska fungování značky samotné je důležité včas si uvědomit její hodnotu a náležitě se věnovat jejímu zachování a potřebnému rozvoji. Žádná firma není v globálním měřítku navždy a i relativně silná dominantní společnost se vinou špatných rozhodnutí a chybné strategie může ocitnout na hraně existenční propasti. Nejlepší zaměstnanci jsou pak ti, kteří v takovém případě odchází jako první.

I to je důvod, proč je stále vzácné využívání strategií pro budování značky zaměstnavatele k účelům udržení zaměstnanců ve firmě. Pro firmu by mělo být udržení kvalitních zaměstnanců ve firmě tou nejvyšší prioritou. Chce-li firma nejlepší lidi na trhu musí dlouhodobě budovat svoji značku ve vztahu k zaměstnancům!

#employerbranding #firemnikultura #recruitment

Naše produkty související s článkem

Attractive Candidate Engagement (ACE)
Corporate Culture Cup (CCC)
Employer Brand Management (EBM)

Katalog
Stáhněte si náš katalog produktů a služeb a mějte ho stále při ruce:
Stáhnout
Nejčtenější články
Nejčastější témata
Newsletter
Chcete dostávat čerstvé informace, inspirativní články, studie a návody přímo do vaší e-mailové schránky? Přihlaste se k odběru newsletteru!